Wiedewei viert 'Moestuinmaand' met educatieve activiteiten voor kinderen

ongeveer een maand geleden gepubliceerd

In maart is het ‘Moestuinmaand’ bij Wiedewei. Tijdens deze maand zijn er allerlei activiteiten voor kinderen, gericht op het thema ‘moestuin’. De kinderen leren spelenderwijs over de natuur en ontwikkelen verschillende vaardigheden, zoals motoriek en taal.

Taalontwikkeling met woordkaarten

De kinderen van Wiedewei Ridderkerk doen tijdens de ‘Moestuinmaand’ activiteiten die bijdragen aan hun taalontwikkeling. De pedagogisch professionals van Wiedewei maken woordkaarten die met het thema ‘moestuin’ te maken hebben. Als er bijvoorbeeld ‘hark’ op een woordkaart staat, gaan de kinderen die dag ook echt harken in de tuin. Op deze manier begrijpen de kinderen beter wat het woord betekent en kunnen ze het makkelijker onthouden.

Tuincentrum naspelen

De kinderen van Wiedewei Ridderkerk halen de natuur ook naar binnen. In de speelhoek is er een tuincentrum ingericht. Hier leren de kinderen hoe het is om naar de winkel te gaan, een plant te kopen en wat daar allemaal bij komt kijken. Daarnaast leren ze nieuwe woorden die te maken hebben met planten en een tuincentrum.

Cognitieve ontwikkeling

Voor de cognitieve ontwikkeling, zoals denken, fantasie en geheugen, spelen de kinderen themagerelateerde memory. Met knijpers in verschillende kleuren leren de kinderen kleuren herkennen en ontwikkelen ze hun fijne motoriek.

Liefde voor de natuur

De ‘Moestuinmaand’ betekent ook lekker bezig zijn in de moestuin. De kinderen helpen met alles mee en verwonderen zich over alles wat er groeit en bloeit. Ze leren dat wormen goed zijn in de tuin, want dat betekent dat de grond gezond en vruchtbaar is. Zo ontwikkelen ze al op jonge leeftijd liefde voor de natuur en leren ze waar het eten op hun bord vandaan komt.